DIETA ROZDZIELNA

Święta tuż tuż, dla wielu osób jest to czas odskoczni od stosowanych diet, bądź zdrowego odżywiania. Nie oszukujmy się potrawy wigilijne (świąteczne) nie zawsze bywają zdrowe. Przeważnie są bardzo tłuste i ciężkostrawne. Osobiście uważam, że nie musi tak być. Czasami wystarczy zamienić niezdrowe składniki na zdrowsze, oleje bądź smalec na olej kokosowy, białą mąkę na ryżową bądź jeszcze inną. Jest mnóstwo rozwiązań.

Bardzo ważne jest nie tylko dobieranie składników, ale również odpowiednie ich łączenie.

W dzisiejszym poście chcę przybliżyć zagadnienie diety rozdzielnej. Dieta ta cechuje się łatwymi regułami, niewielkim nakładem finansowym (w zasadzie takim samym jak przy diecie tradycyjnej). Pozytywnym wpływem na samopoczucie i zdrowie.

Wiem, że wiele osób jest w pewien sposób zakłopotanych, gdy czyta o diecie rozdzielnej. Często spotykam artykuły, które są napisane bardzo skomplikowanie i wszystko się miesza. A na koniec jest mnóstwo pytań, dlaczego nie mogę tego łączyć skoro jest tym, albo czy mogę to i to. Postaram się jak najprościej wszystko wyjaśnić i odpowiednio podzielić.

Dlaczego chorujemy? Główna przyczyna to stres, pośpiech, problemy, hałas i odżywianie. Wszystko to prowadzi do zakłóceń w przemianie materii, praca organów jest zaburzona. Obok kondycji psychicznej, odpowiednia dieta jest absolutną koniecznością. To paliwo, które ma dostarczyć energii i odżywić komórki. Jest niezastąpiona.

Chory organizm dzięki prawidłowej diecie może dojść do zdrowia.

Rozwiązaniem jest dieta rozdzielna, która w ostatnim czasie staje się coraz popularniejsza. Efekty są zdumiewające. Zalety diety: produkty przemiany materii są usuwane, a komórki dzięki uwolnieniu z kwaśnego środowiska i odtruwane. Nieodpowiednia kolejność spożywania potraw i ich łączenie jest główną przyczyną dolegliwości żołądkowo-jelitowych.

Dieta rozdzielna jest bardzo pomocna w przypadkach:

– nadwaga, niedowaga,

-nadciśnienie, niedociśnienie, zawroty głowy,

-zbyt wysoki poziom cholesterolu,

-hypoglikemia,

-zapalenia żył, cellulitis,

-bóle w kolanach

-zgaga, nadkwasota, wrzody żołądka, mdłości, wzdęcia, problemy trawienne, uczucie ciężkości w żołądku, zaparcia, złe samopoczucie po spożywaniu posiłków,

-wysypki na twarzy i ciele, wrzody skórne, pokrzywka, egzema, świąd, łupież, łuszczyca, trądzik,

-migreny, niepokój, nerwica, nerwowość, wahania nastroju

-choroby nerek,

-reumatyzm.

Dieta ta sprawia, że wyrównuje się w organizmie równowaga kwasowo-zasadowa.

Główne produkty, które powinno się spożywać w największych ilościach (tak zwana baza) to: warzywa, sałata, surówki, owoce, kiełki, ziarno i młode ziemniaki.

Większość chorób bierze się z nadmiernej ilości kwasów.

Podstawowe czynniki zdrowia, o które w pierwszej kolejności musisz zadbać to wewnętrzny spokój, miłość do samego siebie, usuwanie lęków, stresu, radość życia, harmonijne i przyjazne otoczenie.

Co to jest dieta rozdzielna?

To rozdzielanie produktów spożywczych o przeważającej zawartości białka, od produktów, zawierających głównie węglowodany.

Celem tej diety jest ułatwienie i odciążenie (oszczędzanie) układu pokarmowego w czasie trawienia pokarmu, a nie przeciążanie go, jak również zwrócenie uwagi na równowagę kwasowo zasadową. Produkty bogate w białko (mięso, wędliny, ryby, ser żółty i jajka), ale również te z zawartością węglowodanów (cukier, łuskane zboże, i łuskany ryż) są kwasotwórcze.

Warzywa, sałata, kiełki, owoce zalicza się do zasadotwórczych.

Wszelkie produkty są w różny sposób rozkładane i trawione. Proces trawienia to dla organizmu ciężka praca. Węglowodany są przetrawiane w środowisku zasadowym, natomiast białko w kwaśnym. Dlatego trawienie węglowodanów rozpoczyna się już w jamie ustnej, a trawienie białka dopiero w żołądku. Jeżeli w trakcie posiłku spożywamy produkty jednocześnie zawierające białko i węglowodany, to układ trawienny ulega przeciążaniu. Skutki to: zgaga, wzdęcia, zaburzenia trawienia i zmęczenie.

Skomplikowane procesy trawienia przebiegają bez zakłóceń jeśli nie przeciążamy układu pokarmowego niewłaściwą kombinacją produktów lub nadmierną ich ilością. Może dojść do niewłaściwego funkcjonowania trzustki, a przez to do zbyt długiego i niedokończonego procesu trawienia. Jeśli w jelitach zalegają nie do końca strawione resztki pokarmu, na skutek ciepła i wilgoci mogą powstać produkty gnilne. Odpadki dostają się do wątroby, aby rozłożyła i odtruła te elementy. Dlatego teraz widać jak nasze wątroby są przeciążone.

Podział na trzy podstawowe grupy żywnościowe: białka, węglowodany i produkty neutralne.

Organizm to cudowny układ zamknięty o niezliczonych funkcjach dysponujący niesamowitą energią, którą może wykorzystać do ruchu, wzrostu, odbudowy komórek i tkanek, ogrzania ciała, myśli i uczuć. Potrzebuje on dobrego paliwa. Tym paliwem jest pożywienie. Obok składników mineralnych i witamin, są to na ogół: białka, węglowodany i tłuszcz, które podzielone na maleńkie kawałki dostarczają organizmowi odpowiedniego budulca.

Składniki te są niezwykle cenne, jednak po rozkładzie dostają się do krwi postaci kwaśnych odpadów. W przypadku produktów białkowych to kwas moczowy i kwas mlekowy.

Również produkty o przewadze węglowodanów (ryż łuskany, cukier,łuskane zboże) przyczyniają się za sprawą dwutlenku węgla i zawierających azot odpadów, do tworzenia kwasów.

W przypadku tłuszczów są to zwierzęce, np. w wyrobach wędliniarskich, które podczas produkcji powstają z mniej wartościowych gatunków margaryny lub tłuszczów stołowych. Tych tłuszczów chętnie używa się do posiłków typu fastfood w wypiekach i lodach. Im więcej spożywamy niskiej jakości przetworzonych produktów tym więcej toksycznych odpadów.

Nie tylko białko, węglowodany i tłuszcze pozostawiają w naszym organizmie kwaśne odpady, ale także kawa, herbata, kakao, alkohol, nikotyna i również leki. Na szczęście nasz organizm dysponuje dobrze funkcjonującym systemem filtrującym takim jak nerki, jelita skóra i płuca. Niestety najzdrowszy organizm poddawany ciągłemu przeciążeniu nie wytrzyma takiej dawki toksyn i kwaśnych resztek. Po pewnym czasie organy te zaczynają przysparzać problemów i w efekcie chorować. Pierwszym symptomem znacznej nadkwasoty jest silne uczucie przemęczenia. Z biegiem czasu spadek koncentracji, bóle głowy, napięcia mięśni, reumatyzm, zaburzenia krążenia i tym podobne. Młody organizm ma dużo miejsca do składowania kwasów i  proces ten jest niezauważalny, ale z biegiem lat nagle wszystko zaczyna się „sypać”

Nadkwasotę w organizmie możemy wyrównać za pomocą zasad. Są zwane ługami i działają na kwasy alkalizująco stabilizująco. Warzywa, sałata, surówki, kiełki, owoce, ziarna, pestki, nasiona, młode ziemniaki są to produkty zasadotwórcze.

Nasz organizm to 20% elementów kwasotwórczych i 80% zasadotwórczych. I dokładnie w taki sposób powinniśmy komponować nasze posiłki.

Trzy grupy produktów spożywczych.

Które produkty powinny byś pożywane oddzielnie, a jakie można jeść razem? Produkty z dużą zawartością białka i produkty z dużą zawartością węglowodanów powinny być jedzone zawsze oddzielnie. Produkty neutralne mogą być konsumowane zarówno z produktami białkowymi jak i węglowodanowymi.

Neutralne produkty nie zakłócają trawienia zarówno białek jak i węglowodanów.

WAŻNE!

Zakwaszone produkty mleczne są bogate w białko, są uznawane za neutralne, dlatego, że dzięki zakwaszeniu białko ulega rozkładowi i jest lżej trawione (kefir, jogurt, zsiadłe mleko, maślanka)

Surowe ryby i surowe mięso są również produktami bogatymi w białko, jednak należą do grupy neutralnej ponieważ ich struktura jest w naturalna i nie została zmieniona przez procesy obróbki termicznej lub inne sposoby przygotowywania potraw. Jednak uważam, że nie powinno się spożywać surowego mięsa i ryb.

Neutralne są również tłuszcze, naturalnie wytworzone oleje, masło, oraz wszystkie bogate w tłuszcze artykuły spożywcze (śmietana, ser pełnotłusty (żółty) o zawartości 60% (lub więcej) w masie suchej, wędzone ryby, oraz surowe wyroby wędliniarskie).

Uwaga produkty bogate w tłuszcze, nie wpływają ogólnie dobrze na nasze trawinie dlatego powinno się je spożywać szczególnie rzadko.

Co i jak rozdzielac?

Przedstawię teraz przykładowy podział produktów na grupy, co pozwoli na łatwe układanie posiłków.

! W ciągu posiłku nie należy jednocześnie spożywać produktów z grupy białkowej i węglowodanowej ponieważ zakłóca to procesy trawienne.

Prawidłowy sposób spożywania komponowania posiłków:

– łączenie produktów z grupy białkowej z produktami neutralnymi,

– łączenie produktów węglowodanowych z produktami neutralnymi.

WAŻNE!

Owoce nie tworzą kwasów w organizmie (są zasadotwórcze), zalicza się je do grupy białkowej.

Spożywanie owoców, które zawierają dużo kwasów, może zakłócić trawienie produktów bogatych w węglowodany. Jeżeli owoc zalicza się do grupy białkowej nie można ich jeść razem z produktami z grupy węglowodanowej.

Na pewno będą pytania o owsiankę z jogurtem i owocami. Płatki owsiane jak najbardziej można spożywać z jogurtem naturalnym, kefirem, lub maślanką. Jednak owoce jakie polecam dodawać tylko i wyłącznie to: banany, świeże figi, jabłka, daktyle, czarne jagody i niesiarkowane suszone owoce (są to owoce z gruby węglowodanowej i neutralnej. Reszta owoców jest w grupie białkowej)

WSKAZÓWKA!

Nie panieruj produktów z grupy białkowej bułką tartą (np, gdy robisz kotlety schabowe lub mielone) użyj ziarna sezamu, zmielonych migdałów lub innych orzechów. Do kotletów z mięsa mielonego zamiast namoczonej bułki dodawaj startej marchewki:)

Ważne zagadnienia!

Dlaczego żółtko jest w grupie neutralnej chodź zawiera więcej białka niż białko?

Ponieważ zawiera dużo więcej tłuszczu.

Dlaczego twarożek jest zaliczany do grupy neutralnej?

Ponieważ to zakwaszony produkt nabiałowy, dzięki bakteriom kwasu mlekowego białko jest lepiej i łatwiej trawione.

Dlaczego niektóre sery żółte są w grupie neutralnej, a niektóre w białkowej?

Sery o zawartości do 50% tłuszczu to produkty białkowe, a powyżej neutralne.

Dlaczego niektóre ryby to produkty neutralne?

Ryby surowe, wędzone to produkty neutralne, a ryba gotowana, lub pieczona to produkt o wysokiej zawartości białka.

Dlaczego gotowane pomidory są w grupie białkowej?

Pomidory surowe są produktami neutralnymi, po podgrzaniu robią się dużo bardziej kwaśne i dlatego są zaliczane do grupy białkowej.


Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *